Voor Audrey met liefs: Hubert de Givenchy in het Haags Gemeentemuseum

Mode in musea: je moet ervan houden. Maar ‘To Audrey with Love’, het eerbetoon van de Franse couturier Hubert de Givenchy aan Audrey Hepburn in het Gemeentemuseum Den Haag, is andere koek. Hier is niet alleen indrukwekkende couture te zien, maar word je ook meegenomen in het levensverhaal van één van de meest iconische sterren van het witte doek.

Audrey Hepburn
Audrey Hepburn in een creatie van De Givenchy, 1961 (foto: screenshot ‘Breakfast at Tiffany’s’)

Nog nooit van Audrey gehoord

De naam van de expositie zegt het al: alles draait om liefde. Liefde voor het modevak, liefde voor vrouwelijke elegantie, en een grote genegenheid tussen twee mensen die begrepen dat beschaving, een goede snit en een dosis natuurlijke charme onweerstaanbaar zijn.

Hubert de Givenchy (1927) en Audrey Hepburn (1929-1993) ontmoetten elkaar toen ze allebei als twintigers aan het begin van hun carrières stonden. Het was 1953. De Givenchy had een jaar eerder in Parijs zijn eigen modehuis geopend en Hepburn stond op het punt om met Roman Holiday op het witte doek door te breken.

Op zoek naar de juiste ‘look’ voor haar volgende film, stapte Hepburn op een dag binnen bij Maison de Givenchy. “Ik verwachtte Katherine Hepburn,” gaf De Givenchy later toe. Hij had nog nooit van Audrey gehoord, maar was aangenaam verrast toen hij de frêle jonge vrouw met sprekende ogen zag staan.

Schepper van persoonlijkheid

Ondanks Hepburns charmante voorkomen, had De Givenchy geen tijd om aan haar verzoek voor filmkleding te voldoen. De ontwerpen voor zijn eigen nieuwe collectie hadden prioriteit. Maar Hepburn bleef volhouden. Toen ze uiteindelijk alsnog een mantelpakje uit zijn zomercollectie paste en parmantig een tulband op haar hoofd zette, was De Givenchy verkocht.

“De transformatie die zich voor mijn ogen afspeelde, was gigantisch. Het jonge meisje was veranderd in een elegante vrouw. Ze deed iets met de creaties. Ik gaf haar mijn proefmodellen voor de film Sabrina en zo is onze jarenlange samenwerking begonnen,” vertelde De Givenchy aan het Financieel Dagblad in november 2016.

Het bleek een gouden greep. De klassieke, elegante stijl van De Givenchy sloot naadloos aan bij de frêle en gracieuze uitstraling van Hepburn. Ze bleef de couturier haar leven lang trouw. “De kleding van Givenchy is de enige waarin ik mijzelf kan zijn. Hij is méér dan een ontwerper, hij is de schepper van persoonlijkheid,” zei Hepburn.

Creaties van Hubert de Givenchy voor Audrey Hepburn
Verschillende creaties van Hubert de Givenchy voor Audrey Hepburn, Gemeentemuseum Den Haag (foto: Annemarie Latour)

Elegante chic

Samen met tijdgenoten zoals Christian Dior, zette De Givenchy de Franse haute couture in de twintigste eeuw op de kaart. In de overzichtstentoonstelling van het Gemeentemuseum – officieel een retrospectief genoemd – is te zien hoe hij zijn kenmerkende stijl van elegante chic veilig door de woelige baren van de twintigste eeuw wist te loodsen.

Jurken met een boothals en klokkende rokken tot over de knie spreken van de jaren ’50 en ’60. Minirokken getuigen van de komst van de jaren ’70, terwijl grote schoudervullingen en felle kleuren de jaren ’80 en ‘90 inluiden. In Den Haag komen hoogtepunten uit De Givenchy’s hele oeuvre voorbij.

De Givenchy werkte door tot 1995, waarna hij zijn couturiersjas aan de wilgen hing. Na een halve eeuw mode was het welletjes geweest en ging hij met pensioen. Zijn modehuis had hij toen al verkocht aan een groot conglomeraat en zijn dierbare vriendin en muze Audrey was twee jaar eerder aan kanker overleden. Het leven zou nooit meer hetzelfde zijn.

Markante creaties

Gelukkig zijn veel markante creaties uit De Givenchy’s oeuvre bewaard gebleven. Het Gemeentemuseum toont er ruim honderd, waarvan ongeveer dertig stuks zijn gedragen door Hepburn. Andere beroemdheden die tot zijn clientèle behoorden, waren onder meer Jackie Kennedy, Grace Kelly en Wallis Simpson.

Maar de tentoonstelling draait vooral om Hepburn. Avondjurken voor haar filmpremières worden afgewisseld met kleding die iets vertelt over haar privéleven, zoals haar trouwjurken (ze trouwde twee keer) en de zijde japon met geborduurde bloem die ze droeg bij de doop van haar oudste zoon Sean.

Jurken en mantelpakjes zijn trouwens niet het enige waarmee de paspoppen zijn gekleed. De couture van De Givenchy vormde een elegante basis waarmee hij verder aan de slag ging. Net zoals hij gewoon was in Parijs, heeft De Givenchy in Den Haag zijn creaties smaakvol opsmukt met accessoires, zoals kettingen, oorbellen, handschoenen en bijpassende pumps.

Trouwjurken ontworpen door Hubert de Givenchy
Trouwjurken ontworpen door Hubert de Givenchy; de twee jurken links zijn gedragen door Audrey Hepburn, Gemeentemuseum Den Haag (foto: Annemarie Latour)

Filmkleding

De grootste zaal is gewijd aan iconische kledingstukken uit Hepburns films. Denk bijvoorbeeld aan de witte avondjapon met zwarte borduursels uit Sabrina (1954), de gele bloemenjurk uit Funny Face (1957), het zwarte jurkje met opengewerkte rug uit Breakfast at Tiffany’s (1961),  en de zwarte kanten jurk met kanten masker uit How to Steal a Million (1966).

Wie niet meer precies weet hoe Hepburn er in haar filmkleding uitzag, kan plaatsnemen op één van de zitbanken. Grote schermen laten korte filmfragmenten van Hepburn zien, aangevuld met foto’s, informatieborden en – grenzend aan de zaal – enkele vitrines waarin een aantal hoeden te zien is.

Zwarte jurk uit de film 'Breakfast at Tiffany's
Zwarte jurk uit de film ‘Breakfast at Tiffany’s, 1961 (foto: Annemarie Latour)

Passie voor Unicef

Naast mode, heeft het Gemeentemuseum ook een kleinere ruimte ingericht rond Hepburns werk als Goodwill Ambassadeur voor Unicef. Foto’s en filmbeelden laten zien dat ze op latere leeftijd namens Unicef reizen maakte naar gebieden waar kinderen leden onder oorlog, armoede en natuurrampen.

“Ik heb mijn hele leven geoefend voor dit werk en nu heb ik eindelijk de rol gekregen,” zei Hepburn toen ze tot Unicef Ambassadeur werd benoemd. Vervolgens zette ze zich onvermoeibaar in voor kinderen in nood. Ze gaf talloze interviews, lobbyde, sprak met politici en hielp mee met fondsenwerving.

Unicef werd Hepburns grootste passie. Het gaf haar de kans om haar eigen jeugdtrauma – de hongerwinter van 1944 die ze als kind in Nederland meemaakte – te verwerken. UNRRA, de voorloper van Unicef, was een van de eerste organisaties die haar na de oorlog voedsel had gebracht en dat was Hepburn nooit vergeten.

Zo maakten films en mode uiteindelijk plaats voor een heel andere boodschap. Hoewel de Unicef-zaal in het Gemeentemuseum daar kort iets over vertelt, had deze grote verandering in Hepburns leven misschien nét iets sterker aangezet mogen worden.

Audrey Hepburn in Bangladesh, 1989
Audrey Hepburn in Bangladesh, 1989 (foto: Unicef)

Dromen, vriendschap en rijkdom

To Audrey with Love ziet er verder prachtig uit.  De Givenchy – inmiddels 89 jaar – heeft een groot deel van zijn couture ter plekke gestyled. Voor de officiële opening vroeg hij vazen met witte tulpen neer te zetten – dezelfde witte tulp die naar Hepburn is vernoemd. Zo was zijn dierbare muze er toch een beetje bij.

Dankbaar is De Givenchy zeker. “Dankzij Audrey heb ik mijn droom kunnen waarmaken”, zei hij tegen het Financieel Dagblad. Maar het mooiste en meest waardevolle geschenk was haar vriendschap, en dat is uit alles te proeven in To Audrey with Love. “Als je klanten je vrienden worden, dan is dat bijzonder. Dat noem ik rijkdom.”

© Annemarie Latour

De eenmalige tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy: To Audrey With Love’ is t/m 26 maart 2017 te zien in het Gemeentemuseum Den Haag.

Advertisements

Please share your comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s