Column: Kerstvrije zone met ruimte voor 2017

Joop den Uyl zei het al: “Scheppen is scheiden en daarom is opruimen creatief.” Hij had gelijk. Driekoningen is voorbij en na een halve dag opruimen strekt zich als beloning een kerstvrije zone in mijn woonkamer uit. Heerlijk. Er is ruimte voor 2017.

(foto: Annemarie Latour)
(foto: Annemarie Latour)

Loslaten

Die Joop. Als politicus wist hij het aardig te verwoorden. Wie iets nieuws wil, moet het oude loslaten. Of je kunt je kerstsnuisterijen opruimen om plaats te maken voor het decor van het nieuwe jaar. Mijn huis is weer bijna leeg, zodat nieuwe energie, mogelijkheden en ideeën kunnen binnenstromen.

Toch ben ik niet iemand die graag loslaat. Familie, vriendschappen, idealen, werk, de stad waar ik woon, het is me allemaal dierbaar en vertrouwd. Loslaten heb ik moeten leren – soms met pijn en moeite – maar nooit zonder resultaat. Je wordt er steeds beter in.

Treinreis

Misschien is loslaten ook wel te vergelijken met een treinreis. Je bent onderweg naar je eindbestemming en onderweg stappen reizigers in en uit. Sommigen reizen maar één halte met je mee. Anderen stappen later in – of juist uit – en weer anderen reizen helemaal met je mee naar hetzelfde eindstation.

In- en uitstappen, loslaten en opruimen lijken op elkaar. Je maakt een keuze en neemt afscheid. Op die manier schep je ruimte voor iets dat beter bij je past of waarmee je van grotere waarde kunt zijn voor de ander. Ruimte creëer je namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor degene van wie je afscheid neemt.

Geparkeerd

Terug naar 2017. De kerstballen zijn weer keurig geparkeerd in de vakjes van de kerstballendoos. De kerstlampjes zijn uit de voortuin gehaald, de beeldjes van de kerststal zijn in bubbelfolie gewikkeld en de kerstkaarten liggen bij het oud papier.

Mijn huis voelt kaal en leeg, net zoals de bladzijden van 2017 nog wit en onbeschreven zijn. Terwijl ik het laatste restje nepsneeuw van de kerststal opruim, bedenk ik dat een flink pak echte sneeuw deze gedachte mooi zou onderstrepen. Ik zet mijn sneeuwschoenen vast klaar. En ik begin ook alvast met schrijven.

© Annemarie Latour

 

 

2 thoughts on “Column: Kerstvrije zone met ruimte voor 2017”

Please share your comment

