Column: Zonnebloemen en goede ideeën

Een paar weken geleden heb ik ze weer in mijn tuin gezet: zeven pietepeuterige zonnebloemen. Gewoon opgekweekt vanuit zonnebloempitten en nu maar wachten tot ze groot worden. Gezien het weer, is het afwachten of het dit jaar wat gaat worden. Maar soms is groeien en bloeien niet alleen afhankelijk van zon en regen. Wat dat betreft, is de zonnebloem net als een goed idee. Je geeft het je beste kans, doet een stap terug, en hoopt er het beste van.

IMG_8320
Kleine zonnebloem (foto: Annemarie Latour)

Vorig jaar heb ik ook een poging gedaan. Eigenlijk had ik gewoon teveel zonnebloemen gekweekt. Ik had enthousiast het hele zakje pitten in een potje aarde gekiept, en daar kwamen ineens wel twintig zonnebloemen tevoorschijn. Leuk, maar waar zet je ze neer? Iedere bloem wordt zo’n 2 meter hoog en mijn bescheiden tuintje staat al aardig vol.

Voorzichtig heb ik er een paar in de schaduwhoek van de tuin gezet, waar toch niks wilde groeien. Het resultaat laat zich raden. Nadat de slakken zich tegoed hadden gedaan aan de eerste frisgroene blaadjes, groeide de rest uit tot een zielige stengel met een miezerige bloem. Zonder zon en goede aarde viel er geen eer aan te behalen.

Een aantal andere stekjes liet ik gewoon in het plastic potje staan. Maar ja, hoe lang hou je dat vol als patserige zonnebloem? Toen de bloemen groter werden, barstte het potje uit zijn voegen. De wortels kwamen droog te liggen en voordat ik het in de gaten had, waren de bloemen hemelen. Had ik ze nou toch maar in de volle grond gezet.

Gelukkig had ik ook een paar bloemen op een zonnige plaats geplant, naast het rozenrek waar ik ze later aan kon vastbinden. En jawel, daar kwamen de reuzen tot hun recht. Binnen no-time wiegden twee vrolijke bloemen boven de lavendel uit, om door te groeien tot reusachtige proporties.

Eén van de twee bleek een speciaal geval te zijn. Er kwam niet één bloemknop aan, maar zeven stuks, allemaal aan dezelfde stengel. Zeven is het getal van de volheid, dus het was bijna alsof deze reus me wilde belonen voor zijn gunstige plekje in de zon.

zonnebloem
Een stengel met zeven bloemen (foto: Annemarie Latour)

Filosoferend in mijn tuinstoel, zat ik te bedenken dat een zonnebloem net zoiets is als een goed idee. Voer je een idee halfhartig uit, dan is het resultaat magertjes. Doe je niks en laat je het idee in je hoofd zitten, dan blijft het daar net zo lang woekeren totdat het uitgeput raakt en het loodje legt.

Maar wanneer je een idee een kans geeft, op de juiste plek en met de juiste hulpmiddelen, dan krijg je soms opmerkelijke resultaten. Het levert je bijvoorbeeld zeven nieuwe ideeën op. Of – zoals bij mijn wonderlijke zonnebloem – genoeg zaadjes om volgend jaar een heel weiland vol te zetten met deze vrolijke gele jongens. Idee!

© Annemarie Latour

Please share your comment

