Column: ‘The Passion’ nummer zeven

Ik zou het wel weten. Als ik volgend jaar de zevende editie van ‘The Passion’ mocht samenstellen, zou ik zó een cast kunnen noemen. Plus de muziek. En als plaats kies ik het schilderachtige Maastricht. Daar zijn ze wel wat gewend, met die meutes die jaarlijks met André Rieu mee walsen op het Vrijthof.

passion

Bij sommige rollen hoef ik niet eens na te denken. Jezus, bijvoorbeeld, wordt gespeeld door Abbie Chalgoum uit Limburg. Nog nooit zag ik een moslim – zelfs geen vrome christen – met zoveel overtuiging de rol van de Nazoreeër spelen. Dat deed Abbie vorig jaar bij de Passiespelen van Tegelen. Ik geloofde hem. En dat doe ik niet zo snel met Jezus-wannabe’s. Wanneer hij ‘Breng me naar het water’ van Marco Borsato zingt, kun je in Mestreech een speld horen vallen.

Hetzelfde geldt voor Maria. Als er iemand de getergde Moeder Gods kan vertolken dan is het Liesbeth List. Je zíet haar gewoon lijden. Volgens mij zou ze ijzersterk zijn, als ze tenminste haar zwarte kohlpotlood thuis laat. Maar zelfs dat zou haar zijn vergeven, want zonder enige twijfel geeft ze een prachtige vertolking van Marco Borsato’s (vooruit, hij mag twee keer) ‘Er gaat nooit een dag voorbij’.

abbie liesbeth
Abbie Chalgoum (links) en Liesbeth List (rechts)

Nog een totaal voor de hand liggende keuze. Karin Bloemen als de Verteller. Drama, expressie, humor en een vleugje sarcasme, Karin draait er haar hand niet voor om. Eén blik op haar gezicht, en je weet wat ze wil zeggen. Het wordt een zware dobber na de ingetogen maar o zo sterke vertolking van Lenette van Dongen dit jaar, dus je moet stevig inzetten. Dat doen we dus met Karin.

Voor de kleinere rollen heb ik ook kandidaten. Wat te denken van Alain Clark als Petrus? Mannelijk en toch gevoelig, plus sexy. Het oog wil ook wat, Pasen of geen Pasen. Nadat de haan drie keer heeft gekraaid, zingt hij een lied waarin liefde, verraad en spijt dicht bij elkaar blijken te liggen: ‘Alles geprobeerd’ van Het Goede Doel. Jawel, dat wordt mooi.

Daar zet ik vervolgens graag Dré Hazes tegenover als Judas. Hij kan het, de jonge André: zingen en verraderlijk kijken, inclusief gespierde armen vol tribal tattoos. En dan graag als dramatisch Jezus-Judas duet, het lied ‘De verzoening’ van Frank Boeijen. Diep. Heel diep.

karin dre alain
Karin Bloemen (links), Dre Hazes (midden), Alain Clark (rechts)

Pilatus lijkt me een uitgesproken rol voor Willem Nijholt. Zijn vileine blik is onovertroffen. Er groeien nog net geen hoorntjes uit zijn hersenpan, maar je snapt wat ik bedoel. Willem is dé Pilatus: sophisticated maar vlijmscherp. ‘Blind voor mijn ogen’ van Nick en Simon lijkt me dan een toepasselijk themalied.

Last but not least hebben we de Verslaggever. Deze rol vergt meer dan je denkt. Meelopen met het kruis én gekunsteld-spontaan interviewen kan niet iedereen. Daarom zet ik in op Angela Groothuizen. Zij weet van de meest tenenkrommende situaties en uitspraken nog iets oprechts te maken, iets warms, iets menselijks. Met Angela komt het helemaal goed.

willem angela
Willem Nijholt (links) en Angela Groothuizen (rechts)

Zodra Abbie, Liesbeth, Karin, Alain, Dré, Willem en Angela dan nog als slotlied een stevige versie van ‘Geef het maar aan mij’ van Nielson inzetten, ben ik tevreden. Wat zeg ik: dan pink ik geheid een traantje weg terwijl ik sniffend voor de buis probeer mee te zingen.

Misschien moet ik dit idee eens voorleggen aan Hilversum. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. Mijn verlanglijstje staat in ieder geval online klaar, uiteraard met een vet copyright. Kom maar op, EO en KRO-NCRV, ‘The Passion’ nummer zeven is mine.

© Annemarie Latour

Please share your comment

