Column: ‘Het zit ‘m in de kleine dingen’

Nederlanders kunnen verschrikkelijk zuinig zijn. Niet zomaar zuinig, maar ‘kijk-mij-nou-toch-eens-gul-zijn’ zuinig. Deze overtreffende trap van vrekkigheid wordt vaak gepresenteerd als buitengewone royaliteit. Denk Dagobert Duck vermomd als gulle gever. Of het Zeeuws meisje als warme weldoenster. Een bezoekje aan de bloemenkiosk bij de supermarkt om de hoek levert het bewijs.

zuinigheid

Vóór mij bij de kassa van de bloemenkiosk staat een hooggehakte, in nauwsluitend zwart geklede, en blond gekapte P.C. Hooft-dame. Ze koopt een bosje bloemen.

“Is het een cadeautje?” vraagt de altijd vriendelijke jongeman van de bloemenkiosk. “Ja, inderdaad,” zegt de blonde dame. Ze kijkt om zich heen of haar stemgeluid ver genoeg draagt. Ik sta als enige in de rij en schenk haar mijn meest ondoorgrondelijke blik. Ik heb zo’n vermoeden wat er gaat komen.

“Het is een cadeautje voor onze serveerster. Mijn man en ik gaan vaak uit eten en zij levert altijd zó’n goede service,” glundert de blond gekapte dame. “We krijgen vaak gratis drankjes van haar, met Kerst en zo. Echt héél lief!” De jongen van de bloemenkiosk mompelt een beleefd antwoord en wikkelt het bosje bloemen in folie.

Subtiel draait de P.C. Hooft-dame zich naar me toe om te zien of ik haar genereuze gebaar heb opgemerkt. “Ja, dit zal ze zó leuk vinden. Het zit ‘m in de kleine dingen, hè!” kirt ze luidkeels. Ze rekent af en de bloemenjongen overhandigt haar met een professionele glimlach het bosje met tien tulpen.

Tevreden trippelt de blonde dame de winkel uit op haar peperdure luipaardlaarsjes met glinsterende stilettohakken. Ik draai me om naar de emmers met bloemen en zie dat de tulpen vandaag in de aanbieding zijn. Eén bosje voor 1,99 euro. Tja. Het zit ‘m in de kleine dingen.

© Annemarie Latour

Please share your comment

