‘Mam, kun je ook je tweede communie doen?’

De feestelijke viering in de kerk, het bezoek dat thuis komt feliciteren en de cadeaus: de eerste heilige communie is voor veel kinderen iets bijzonders. Waar mogelijk helpen ouders een handje mee met de voorbereidingen. Zo ook Lidwina Geurts (35) uit Boxtel. “Ik ben er via school ingerold toen mijn oudste dochter haar communie deed. Een jaar eerder had ik al gemopper gehoord van ouders. Zij vonden het materiaal te oubollig. Toen de coördinator op school ermee stopte, dacht ik: hé, daar wil ik wel op inspringen.”

Eerste Communie
Eerste Communie (foto: Pinterest)

Samen met de diaken van de parochie koos Lidwina een project uit voor de communicanten van de RK-basisschool en de openbare basisschool. “Ik heb het project ‘Kind, ik blijf altijd bij je’ van Stichting Sint-Athanasius bij de ouders neergelegd en gezegd: kijk maar wat jullie ervan vinden. Er is een zaaltje beschikbaar bij de pastorie waar we kunnen samenkomen. Nou, ze waren laaiend enthousiast.”

Lijntje met God

Voor Ingeborg Willaarts (37) uit Vught vormde de communie van haar oudste zoon een andere start. “De pastoor kwam op school en vroeg waarom wij ons kind de communie wilden laten doen. Dan ga je nadenken. Ik was eigenlijk iemand met veel twijfels, want wij gingen niet naar de kerk. Wij leefden gewoon ons leven, en wanneer er een hobbel in de weg kwam zei ik: God, waar ben je nou? Bij de communie van onze zoon Tristan begon ik daar over na te denken.”

“Toen Tristan boekjes kreeg over de eucharistie zei ik tegen een bevriende priester: ‘joh, ik kan dat allemaal niet uitleggen, dat moet jij maar doen’. De volgende dag heeft hij bij mij een kaartje in de brievenbus gestopt. Het was een uitnodiging voor de Alphacursus, waarin de basis van het geloof wordt uitgelegd. Ik dacht bij mezelf, wat heb ik te verliezen? Helemaal niks. En ik ben de cursus gaan volgen. Sindsdien heb ik weer een lijntje met God. Dat lijntje probeer ik uit te breiden door mee te helpen met de communievoorbereiding.”

Tweede communie

De projecten in Boxtel en Vught lopen goed. “De kinderen zijn heel enthousiast. Ze zingen en bidden mee en ze vinden de films van Stichting Samuel prachtig,” vertelt Lidwina. “We kiezen een thema aan de hand van de cd’s van Elly en Rikkert. Vorig jaar was dat Thuis. Eén van de ouders had een houten frame gemaakt van een huis. De kinderen mochten thuis dozen versieren en zo hun ‘steentje’ bijdragen. Een jongen die niet aan de communie mee wilde doen, vroeg halverwege aan zijn moeder: mam, kun je ook je tweede communie doen?”

Ook in Vught volgen de communicanten een actief programma. “Naast de voorbereidingen op school organiseert de Stichting Samuel extra woensdagmiddagen. De kinderen maken dan bijvoorbeeld een cadeautje voor de zieken in de parochie of leren het Onze Vader bidden.”

Goede basis

Toch ligt de keuze voor de Eerste Communie in eerste instantie bij de ouders: “Wanneer je twijfelt of je jouw kind de communie wilt laten doen, moet je kiezen. Je bent ofwel duidelijk en zegt: ik geloof niet in God, dus mijn kind doet geen communie, of je kiest ervoor om het wel te doen. Als je A zegt – en dat is in feite de doop – dan is het logisch om ook B en C te zeggen bij de communie en het vormsel,” meent Ingeborg.

Lidwina beaamt dit: “De communie is een ontzettend goede basis voor het algeheel menszijn. Kinderen mogen zelf leren over God en kiezen voor hun geluk. Dat is het mooie dat je ze meegeeft. Daarnaast kun je kinderen duidelijk maken wat er gebeurt in de kerk, voor zover ze dat kunnen onthouden en begrijpen. Voor jezelf worden ook veel dingen opnieuw duidelijk, want je leert door de ogen van een kind naar het geloof te kijken.”

© Annemarie Latour

Publicatie: dit artikel is gepubliceerd in Inspiratie Magazine nr. 3, 2005.

Please share your comment

