‘Vrijwilligerswerk doet je wat’

“Deze baan lijkt speciaal gemaakt voor mij. Zo’n gevoel is het gewoon.” Marie-Jeanne Zuidervaart, 41 jaar, getrouwd en moeder van drie tieners, werkt als coördinator bij een vrijwilligerscentrale. “Voor dit werk moet je een vrijwilligershart hebben, en dat is bij mij altijd al zo geweest. Toen ik 17 was ging ik al mee met de vakantieweek van de Zonnebloem. Je voelt je verantwoordelijk en bent enthousiast. Dan ga je ervoor.”

Vrijwilligerswerk ondersteunt de medemens

Marie-Jeanne werkt bijna vijf jaar bij het Steunpunt voor Vrijwilligerswerk in de Brabantse gemeente Gemert-Bakel. “Het steunpunt brengt vrijwilligers en verenigingen samen. Dat kunnen mensen zijn die een daginvulling zoeken of die iets goeds willen doen, in een spectrum van 2 uur in de maand tot 20 uur in de week. Ook geven wij informatie en treffen wij voorzieningen waardoor mensen zonder sores als vrijwilliger aan de slag kunnen.”

“Wij hebben in het afgelopen jaar 170 personen begeleid,” vertelt Marie-Jeanne. “Je werft vrijwilligers door mensen persoonlijk aan te spreken en te zeggen: ‘goh, dit is misschien iets dat bij jou past’. Vervolgens probeer ik met kennis en kunde te helpen. Ook hebben we een column in het lokale nieuwsblad en organiseren we deskundigheidsworkshops en een feest voor vrijwilligers. Dat feest doet ’t hem. Mensen vinden het leuk dat er speciaal voor hen iets wordt georganiseerd.”

“Vrijwilligers zijn er in alle soorten en maten. Moeders helpen op hun vrije dag op school. Mannen zijn vaak actief in de klussendienst. Je hebt ook vrijwilligers die op bezoek gaan bij mensen thuis, uitstapjes maken met gehandicapten, sportvrijwilliger zijn of in de parochie meehelpen. Wij begeleiden jongeren met een uitkering, die via vrijwilligerswerk groeien naar een mogelijkheid voor een baan. De oudere vrijwilligers zijn vaak VUT-ers. Deze mensen hebben een carrière achter de rug en zijn zelfstandiger. Zij zoeken iets leuks en gaan daarmee aan de slag.”

Marie-Jeanne is ervan overtuigd dat vrijwilligerswerk iets met je doet: “Ik herinner me een jonge vrouw die als vrijwilliger aan de slag ging. Zij kwam als een grijs muisje binnen. Ieder jaar ontmoette ik haar en zag steeds een ander mens. Na vier jaar vrijwilligerswerk was het grijze muisje een enthousiaste vrouw geworden, goed gesetteld in haar vrijwilligerswerk en kansrijk voor een baan. Dat zijn echte metamorfoses.”

Nu Marie-Jeanne gezin en werk combineert, heeft zij nog maar beperkt tijd om als vrijwilliger actief te zijn. “Ik begeleid een tiener en af en toe draai ik mee met tienerkampen. Ik zou graag meer willen doen, want ik vind het geweldig om mensen vooruit te helpen. Daarvoor doe ik het, voor de mens. Eigenlijk zijn vrijwilligers helden in de kleine dingen die ze doen. Dan denk ik aan de mens die heel weinig te geven heeft, maar toch trouw dat tuintje doet of dat bezoekje aflegt.”

“Geïnspireerd vanuit mijn geloof zie ik vrijwilligerswerk als een middel om een positieve bijdrage in mensenlevens te brengen. Thuis proberen we deze houding door te geven aan de kinderen. Onze meiden zijn misdienaars in de kerk, en dat is vrijwilligerswerk. Zo vertaal ik dat ook voor hen, ze kunnen daardoor iets betekenen voor anderen. Vroeger was het heel normaal dat je dat deed, nu begin je een beetje unieker te worden. Ach, vrijwilligerswerk heeft ook iets idealistisch in zich en dat moet het zeker behouden.

Inzet: 
Ik werk als groepsleidster bij kinderhobbyclub de Knutselmolen in Gemert. Daar knutselen we iedere avond zo’n anderhalf uur met kinderen in de lagere schoolleeftijd. Het begon voor mij als stageplek, maar ik vond het zo leuk dat ik als vrijwilliger ben gebleven. Samen iets leuks doen met kinderen geeft echt een stukje voldoening. Je moet er zelf ook plezier in hebben als vrijwilliger, maar al die blije snoetjes zien is ook heel wat waard.  (Wendy Huijbers, 27 jaar)

© Annemarie Latour

Publicatie: dit artikel is gepubliceerd in Inspiratie Magazine nr. 2, 2005.

Please share your comment

